Gezonde traktaties voor Sint Maarten

Sint Maarten wordt al snel geassocieerd met snoep. Ongezond en slecht voor de tanden van je kind. Maar er zijn ook snoepjes zonder suiker en nog meer leuke traktaties die gezond én ook lekker zijn.

1. Mandarijntjes
Een mandarijntje zit boordevol vitamine C en calcium, wat goed is voor de botten. En ze zijn een heerlijk gezonde traktatie.

2. Rozijnen
Rozijnen zijn eigenlijk gedroogde gele druiven en zitten boordevol vitamine B. Daarnaast zijn ze goed voor de tanden. Alhoewel er veel suikers in zitten, zijn deze van goede kwaliteit. Het is gebleken dat er vijf bacteriedodende bestanddelen in rozijnen zitten. Deze zorgen ervoor dat de groei van diverse mondbacteriën wordt afgeremd. Hierdoor wordt tandbederf voorkomen.

3. Puur chocoladereepje 
Echte melkchocolade bevat minstens 25% cacao- en 14% melkbestanddelen. Pure chocolade bevat minimaal 35% cacaobestanddelen. Hoe donkerder de chocolade, hoe minder suikers er zijn toegevoegd. Deel daarom pure chocoladereepjes uit.

4. Dropjes zonder suiker
Maak een zakje met harde dropjes, zoals honingdrop. Met harde dropjes doe je langer dan met zachte drop, daardoor neem je minder snel een nieuw dropje. Of kies voor een zakje suikervrije drop.

5. Zakje popcorn
Deel kleine zakjes met popcorn uit. Een handje popcorn bevat namelijk slechts 39 kcal.

6. Mini-banaantjes
Een banaan levert snel energie op en bevat veel vitaminen. Kleine banaantjes van de toko met een gek gezichtje erop getekend vormen een leuke en gezonde traktatie voor Sint Maarten.

7. Lolly’s
Snoepjes zorgen snel voor onnodige suikers en calorieën. Wil je toch snoep uitdelen, kies dan voor harde snoepjes, zoals lolly’s. Hier doen de kinderen langer mee. Zo pakken ze minder snel nog een snoepje.

8. Bosbessenmuffins
Maak lekkere bosbessenmuffins zonder suiker, maar met honing en bosbessen om ze lekker zoet te maken. Verpak de muffins in stukjes folie met een lintje.

9. Groentechips of ovenchips
Chips worden vaak gebakken in plantaardige olie, waardoor ze veel vet bevatten. Door ze te roosteren worden ze veel vetarmer. Daarnaast heb je chips die slechts 3 ingrediënten bevat; aardappelen, zonnebloemolie en zeezout. Ook relatief gezond. Maak bijvoorbeeld een klein zakje met ovenchips of groentechips als traktatie. Gezond, maar toch chips.

10. Havermoutkoekjes
Haal deze gezonde snack bij de winkel of maak ze zelf. Er zitten geen suikers in, de zoete smaak komt door de toegevoegde honing.

Bron: Margriet.nl
vrijdag 7 november 2014